BĄDŹ WELLNESS W ZIELONYM STYLU

Kto z was zetknął się z pojęciem wellness? Czy w ogóle jesteście wellness? Wellness kojarzy nam się z drogimi salonami SPA, luksusowymi hotelami i najlepszymi klubami fitness. Ale czym jest na prawdę? Wielu ludzi myśli, że to wyłącznie coś dla ludzi bogatych, snobów i celebrytów. Kiedy pierwszy raz usłyszałam to słowo jako nastolatka, też tak uważałam. Tymczasem wellness to coś więcej niż zabiegi kosmetyczne w najdroższych salonach czy aktywność fizyczna i sześciopak na brzuchu. Wellness to określenie stylu życia, które mówi nam o zachowaniu stanu zdrowej równowagi i harmonii umysłu, ciała oraz ducha. A do tego nie potrzeba bogactwa czy przepychu. Wellness to cała filozofia zdrowego stylu życia, której celem jest osiągnięcie dobrego samopoczucia. 
Be well po angielsku oznacza bądź zdrów. Dla większości ludzi to właśnie zdrowie jest najważniejsze i do tego przede wszystkim nawiązuje ten prąd myślowy. Jednak zdrowie to nie tylko brak chorób, to także stan dobrostanu, oznaczający wysoką jakość życia w jego wszystkich obszarach i dobre samopoczucie na co dzień. 
Jak zatem osiągnąć stan wellness i żyć na zielono? 
Dzisiaj opowiem wam o mojej drodze w tym kierunku i zmianach jakie dokonałam w swoim życiu, poprzez zastosowanie tego prądu myślowego w życiu codziennym. 
Jesteście ciekawi? 
Zapraszam do lektury! 

Kiedy próbujesz czerpać energię ze słońca, ale ktoś robi Ci zdjęcie... 


Od kilku lat na całym świecie dokonuje się niezwykła rewolucyjna przemiana związana z tym w jaki sposób się odżywiamy, jak wyglądamy, jak się czujemy, jak spędzamy wolny czas oraz jak i kiedy się starzejemy. Nic dziwnego więc, że ludzie coraz bardziej interesują się nowym trendem jakim jest wellness.
Wszystkie aspekty naszego życia - praca, czas wolny, sen czy jedzenie są z nim powiązane. Jeszcze nie dalej jak 15 lat temu mieliśmy boom na komputery, komórki i internet. Podobnie dzisiaj jest z trendem wellness. Zarówno Ty jak i ja chociaż raz odwiedziliśmy siłownię, solarium, kosmetyczkę i jedliśmy zdrową żywność. A wszystko tylko po to, żeby wyglądać lepiej, czuć się lepiej i poprawić swoje samopoczucie. Po prostu być bardziej wellness.
Ale wellness, tak jak wspomniałam we wstępie to nie tylko wygląd czy zdrowa żywność, to coś znacznie więcej. 

Be well & jump high at 5am ! 
Jurata 2016 r.
Moja droga do stanu wellness, w którym znajduję się obecnie była długa i kręta. Począwszy od nerwicy i zaburzeń psychicznych (bardzo niska samoocena, brak wiary w siebie, stany lękowe i depresyjne), poprzez różnego rodzaju nałogi (w tym narkotyki), skończywszy na zaburzeniach odżywiania (kompulsywne objadanie się, a potem głodówki). Nadal ciężko pracuję nad tym, aby osiągnąć wewnętrzny stan spokoju, jednak mam świadomość, że wykonałam mnóstwo pracy nad sobą aby dojść do tego momentu, gdzie w każdym obszarze mojego życia odczuwam w miarę wyrównane zadowolenie. Stan wellness, inaczej stan równowagi, następuje wtedy kiedy we wszystkich obszarach będziemy odczuwać jednakowo wysoki poziom satysfakcji, co zobaczycie poniżej na kole wellness. 

OBSZAR FIZYCZNY

To utrzymywanie zdrowego organizmu poprzez właściwe odżywianie oraz regularne, nieuciążliwe ćwiczenia fizyczne, a także unikanie szkodliwych nałogów i nawyków.
Pracę nad tym obszarem rozpoczęłam w 2012 roku i tak trwam do tej pory. Jeszcze 6 lat temu traktowałam swoje ciało jak śmietnik i park rozrywki. Na szczęście pozbyłam się starych nałogów takich jak palenie papierosów, alkohol, a także marihuana, którą lubiłam popalać przez wiele lat. Obecnie dzięki roślinnemu odżywianiu (moja dieta bazuje w 80% na zasadach diety wegańskiej) codziennej aktywności, spacerom, jeździe na rowerze i ćwiczeniom fizycznym (bieganie, joga, fitness w domu) moje ciało pozostaje w świetnej formie, a ja mam mnóstwo energii i chęci do działania.

PRZECZYTAJ TAKŻE: CO JEM W CIĄGU DNIA? ZIELONY JADŁOSPIS NA 7 DNI

OBSZAR DUCHOWY 

To sens i cel ludzkiej egzystencji. Odkrywanie i zrozumienie tajemnicy istnienia człowieka i sensu jego życia.
Dla mnie obszar duchowy ściśle wiąże się z obszarem zawodowym, o którym opowiem za chwilę. Moją życiową misją i celem jest szerzenie idei diety roślinnej oraz przekonanie jak największej liczby osób do spróbowania życia na roślinach. Kocham to co robię, uwielbiam pisać na ten temat a moim marzeniem jest otwarcie dużej wegańskiej kawiarni z prawdziwego zdarzenia, gdzie klientami będą nie tylko hipsterscy weganie i wegetarianie, ale również pani Krysia ze spożywczaka czy pan Heniek ze spółdzielni. Chcę w ten sposób pokazać, że dieta roślinna to nie są żadne wyrzeczenia (nadal panuje takie przekonanie wśród pokolenia 50+), lecz talerz pełen pysznego i kolorowego jedzenia oraz na przykład... świetne wegańskie latte na mleku kokosowym. A kiedy udaje mi się przekonać choć jedną osobę, jestem niesłychanie z siebie dumna i wtedy czuję, że to jest sens mojego życia.

OBSZAR EMOCJONALNY 

To świadomość i akceptacja uczuć i emocji, praca nad ich zrozumieniem oraz umiejętność radzenia sobie z nimi w kontaktach międzyludzkich.
Obszar emocjonalny był dla mnie najtrudniejszym obszarem do przepracowania. Ze względu na dziecięce traumy, złe wspomnienia z domu rodzinnego i brak odpowiednich wzorców, miałam ogromny problem na progu swojego dorosłego życia z własnymi emocjami i kontaktem z innymi ludźmi. Kiedyś obwiniałam wszystkich i wszystko za swoje niepowodzenia. Byłam przykładem totalnej malkontentki, która zamiast ruszyć dupsko, ciągle marudziła i narzekała, jaki to świat jest zły, jak to nikt nie ma dla mnie czasu, jak to wszyscy mnie wykorzystują, albo dlaczego tamci mają wszystko, a ja nie mam nic. Byłam wiecznie naburmuszona, sfrustrowana, a każdą radę od najbliższych traktowałam jako atak na moją osobę. Po latach doświadczeń i stosach przeczytanych książek naprawiłam swoją głowę i swoje myślenie. Obecnie nie mam większego problemu z panowaniem nad swoimi emocjami, jednak nie jestem święta. Wiem jakie popełniam błędy w kontaktach przykładowo z moim narzeczonym i stale nad tym pracuję, aczkolwiek postęp jaki zrobiłam w ciągu ostatnich 3 lat jest kolosalny.
Jeśli czujesz, że i Ty masz problem z obszarem emocjonalnym gorąco polecam Ci książkę pt. Inteligencja Emocjonalna Daniela Golemana, którą można kupić tutaj. Jest to trudna pozycja, wymagająca niezwykłego skupienia i analiz swojego zachowania w konkretnych sytuacjach, jednak jeśli zależy Ci na poprawie swojego obszaru emocjonalnego naprawdę koniecznie musisz ją przeczytać.

OBSZAR INTELEKTUALNY 

To otwartość umysłu na nowe koncepcje i pomysły. Dbanie o kondycję intelektualną poprzez ciągłą naukę.
Z tym obszarem nigdy nie miałam problemu, ponieważ zawsze lubiłam spędzać czas z nosem w książce lub czytać coś w internecie. Kiedy piszę ten tekst właśnie mija rok odkąd mieszkam w Irlandii i zdałam sobie sprawę, że przez ten rok tutaj nauczyłam się więcej po angielsku niż przez całe studia i liceum. Dla mnie rozwój intelektualny jest jednym z najważniejszych obszarów w tym zestawieniu i to na rozwój oraz edukację przeznaczam sporą część moich pieniędzy (a mogłabym na ciuchy i kosmetyki jak robi to większość kobiet - tylko pytanie: po co? Intelligent is more sexy). Bez rozwoju nie pisałabym bloga, nie awansowałabym w pracy i nie spełniałabym swoich celów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: ODPOWIEDZIALNA MODA 

OBSZAR ZAWODOWY

To umiejętność korzystania z wybranej drogi kariery poprzez pozytywne nastawienie do tego, co robimy.
Jeśli nie masz pracy którą lubisz, to może pora pomyśleć o zmianie? Moim celem w obszarze zawodowym jest praca we własnej kawiarni. Obecnie jestem menadżerką w małej francuskiej restauracji w Irlandii i uwielbiam swoją pracę. Codzienny kontakt z ludźmi daje mi mnóstwo radości, a widząc szczęśliwe twarze osób, które do nas wracają to coś niesamowitego. Chcę, aby moja przyszłość tak właśnie wyglądała: dawać ludziom radość z kolorowego, pysznego i zdrowego jedzenia, a do tego serwować aromatyczną, pobudzającą kawę, której sama jestem ogromną fanką.



OBSZAR SPOŁECZNY 

To utrzymywanie prawidłowych relacji z ludźmi, przyczynianie się do rozwoju społeczeństwa, a także uczestniczenie w życiu społecznym.
Nigdy nie byłam typem osoby mocno udzielającej się społecznie czy towarzysko. Mój obszar społeczny nie jest obszarem, od którego szczególnie dużo wymagam. Pośrednio spełniam go w pracy, co najbardziej mnie zadowala. Mam wąskie grono przyjaciół, a moja rodzina też nie należy do zbyt licznych. Staram się ze wszystkimi dla mnie ważnymi osobami utrzymywać w miarę jednakowy kontakt i być obecna także w ich życiu. Moi najbliżsi również wiedzą, że jestem typem osoby, która woli bezpośredni kontakt z ludźmi, niż telefony, czy wiadomości. Aczkolwiek staram się korzystać również z tych źródeł kontaktu, ponieważ mieszkamy zbyt daleko od siebie, aby widywać się tak często jakbyśmy tego chcieli. 



Poniższe koło życia przedstawia wszystkie obszary które omówiłam wyżej. Twoim zadaniem jest zastanowienie się na ile w skali od 0 do 10 odczuwasz satysfakcję w każdym z obszarów. Rysując swoje koło życia wellness, zacznij od środka (od zera), kierując się na zewnątrz. Jeśli Twoje koło jest bardzo zniekształcone, oznacza to, że musisz koniecznie popracować nad obszarami, które otrzymały najniższą notę. Dąż do tego aby poziom satysfakcji był podobny we wszystkich obszarach. Idealną sytuacją jest taka, w której wszystkie obszary Twojego życia satysfakcjonują Cię w najwyższym stopniu. 

Koło wellness i jego obszary



Codzienne zachowania człowieka wellness:
  1. Pozytywne myślenie i przyjmowanie postawy optymistycznej.
  2. Właściwy sen.
  3. Unikanie życia w pośpiechu, właściwa organizacja i monitorowanie czasu.
  4. Właściwe odżywianie.
  5. Regularne uprawianie aktywności fizycznej.
  6. Unikanie samotności (osamotnienia).
  7. Radzenie sobie ze stresem.


Cechy dojrzałego człowieka wellness:
  1. Respektuje potrzeby swoje i innych osób.
  2. Jest dobrze przystosowany społecznie - stara się utrzymywać dobre kontakty z innymi ludźmi, jest względnie stały w utrzymywaniu związków emocjonalnych. 
  3. Jest przy tym autonomiczny, nie zabiega o akceptację innych za wszelką cenę. Akceptuje siebie samego.
  4. Jest tolerancyjny, przyznaje sobie i innym prawo do popełniania błędów, nie stawia sobie i innym nierealistycznych celów.
  5. Akceptuje pewną dozę niepewności w świecie i konieczności myślenia w kategoriach prawdopodobieństwa. 
  6. Rozumuje w sposób racjonalny, oparty na obiektywnych faktach - konstruuje hipotezy na temat zachowań własnych i innych ludzi, sprawdza ich słuszność, jest otwarty na zmiany. 


Opracowanie własne na podstawie materiałów Fundacji Promocji Zdrowia Wellness. 



Co w Twoim przypadku sprawia, że czujesz się człowiekiem wellness?
Koniecznie odpowiedz w komentarzu! 




Spodobał Ci się wpis? 
Polub na facebook'u i udostępnij znajomym! 


7 komentarzy:

  1. Stan wellness możemy osiągnąć nawet we własnym domu. Warto określić wartości i cele, które dadzą nam życiową równowagę i postępować w zgodzie z nimi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, nie potrzeba tutaj nawet żadnego nakładu finansowego jak sądzi wielu ludzi. Stan wellness jest w naszej głowie. Trzeba go tylko wyeksponować. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Często zapominamy, że takie "drobnostki" jak slow life czy dobry sen zapewnią nam większy wellness niż najlepsze spa raz do roku!

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak jest świadoma i żyję według filozofii life-balance i pilnie strzegę swojego spokoju. fajny wpis, pozdr

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawie napisane :) Ja też żyję i uczę jak żyć w stylu wellness. Staram się zachować zdrową równowagę we wszystkich aspektach, choć czasem jest to nie lada wyzwaniem :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo ważne uczyć się tego cały czas. Nie ma nic cenniejszego w dzisiejszych czasach jak zdrowie i dobre samopoczucie. A taka właśnie jest filozofia wellness.

      Usuń
  5. Paulina, super wpis ! Jak zwykle z Twojego bloga dowiedziałam się nowych i bardzo ciekawych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 ŻYJ ZIELONO , Blogger